תצלומים של קונדילומות - התמונות אינן קלות לצפייה. לחצו להגדלה:

קונדילומות - יבלות באיברי המין - נגיף הפפילומה

H.P.V - Human Papiloma Virus

The Most Frequent Sexually Transmitted Disease / Dr. Bali Rami

הקונדילומות, יבלות באברי המין של האישה והגבר, מוכרות כמחלת מין עוד מהתקופה ההלניסטית והרומאית. המינוח קונדילומה פירושו ביוונית - תאנה. בארה"ב מוקדה תשומת הלב למחלה זו בשנת 1951 כאשר חיילים אמריקאים שבו מקוריאה והעבירו את המחלה לנשותיהן. המקור הויראלי לנגע זה אושר מעבר לכל ספק ב- 1968 כאשר החוקרים Age, Oglive ואחרים זיהו את קבוצת וירוס הפפילומה האחראית ליבלות המופיעות באזורים שונים של הגוף.

במהלך 40 השנים האחרונות נתגלו למעלה מ- 100 זנים של וירוס זה המסודרים בסדר כרונולוגי ע"פ זיהויים. כפי הנראה לכל זן כזה אזור פגיעה מועדף לדוגמא: וירוס HPV מזן 1 קשור עם הופעת יבלות באיזור כף הרגל, זן מספר 2 - בעור פרקי הידיים, זנים 3,17,14,15 - גורמים ליבלות על פני עור הגב, הרגליים, בית השחי ועוד. זנים 6,11 - אחראים להופעת יבלות באיזור הגניטליה - הערייה, פרינאום (חייץ הנקבים), מוצא הנרתיק, דפנותיו, האיזור הפרה-אנאלי, הדגדגן ואיזור הפוביס.

צורת ההדבקה

מתרחשת על ידי מגע ישיר - ומכאן שיחסי המין הנם צורת ההדבקה הנפוצה ביותר. תקופת הדגירה של הוירוס נעה בין 6 שבועות ל-6 חודשים, אך קיימת לעתים תקופות לטנטיות של מספר שנים עד שהוירוס בא לידי ביטוי קליני, אם בכלל. כלומר, קיימת אפשרות של נשיאת הוירוס לאורך שנים רבות - ללא התבטאות קלינית כלל.

יבלות באברי המין (המכונות "מחלת מין")

היבלת, הקונדילומה, יכולה להופיע כאמור על פני הערייה, באיזור פי הטבעת, חייץ הנקבים, השפתיים, מוצא הנרתיק, צוואר הרחם ודפנות הנרתיק. אצל הגבר - על איבר המין, שק האשכים ופי הטבעת. אופן הביטוי עלול להיות:

1. נגע שנראה לעין בלתי מזוינת - יבלת המופיעה בצורה בודדת או בקבצים, בממדים של מילימטרים ספורים עד  לכמה סנטימטרים - שטח הפנים מגורגר, לעתים ניתן להבחין בגבשושיות זעירות בצבע אפרפר חום

2. בצורה של זיהום תת קליני - (הרבה יותר שכיח) שניתן לזהותו באמצעות קולפוסקופ - מכשיר עם הגדלה אופטית ומקור אור, נקראת גם: מיקרו-קונדילומה (Microcondylomas)

3. נשאות שקטה של הוירוס - ללא התבטאות קלינית (SPI - Subclinical Papilomal Infection)

הסימנים אצל האישה

מחלה זו יכולה להתבטא בקשת רחבה של סימפטומים החל ממצב תקין לחלוטין וללא כל תלונות והמשך בהפרשות מהנרתיק המלוות לעתים בתחושה של גרד וצריבה במוצא הנרתיק והשפתיים, עקצוץ ותחושת צריבה מתגברת לאחר מגע מיני.

לעתים רחוקות הכתמה דמית קלה לאחר קיום יחסי מין (בעיקר כאשר היבלות גדולות, בקבצים וממוקמות בדופנות הנרתיק), הסימפטום הבוטה ביותר הוא וסטיבוליטיס - זיהום קליני או תת קליני של מוצא הנרתיק - הגורם לכאבים חזקים בקיום יחסי מין (וגם בהחדרת טמפון). מצריך לעתים ניתוח קטן לכריתת הרקמה הנגועה.

אצל הגבר המחלה פחות בולטת בסימניה, לעתים גרד באיזור הנגוע. כאשר היבלת ממוקמת ליד השופכה קיימות תלונות של צריבה וכאבים בעת השתנה וכן הופעה של טיפות דם בשתן.

הארעות ושכיחות

הארעות המחלה נמצאת בעלייה מתמדת ומרשימה בשנים האחרונות. קשה לעקוב במדויק אחר התפתחותה וממדיה עקב אי דיווח ולעתים העדר תסמינים. כאמור, הנגעים מופיעים בעיקר בצורה התת קלינית, כאשר הנגע לא נראה לעין בלתי מזוינת, אלא באמצעות הקולפוסקופ. תורמת להתפשטות המחלה העובדה שבחלק גדול של המקרים הזיהום הינו נטול סימפטומים או מלווה בסימנים קלים בלבד, ולא ספציפי.

למערכת החיסון תפקיד מכריע במניעת המחלה והתבטאותה הקלינית: מצבים כמו סוכרת, איידס, מחלות לב, או כאלה הכרוכים עם נטילת סטרואידים בהם המערכת החיסונית מדוכאת או ירודה בתפקודה - מגבירים את הסיכון להופעת המחלה. מחקרים אחרים מדגימים כי עישון מופרז - הפוגע במערכת החיסון - וכן מחלות מין אחרות כמו הרפס וקלאמידיה, קשורים בהופעת המחלה.

התכנים הרפואיים באתר זה נועדו למתן אינפורמציה בלבד, ואין לראות בהם המלצה ו\או חוות דעת רפואיים.

כמו כן, השימוש באתר אינו מחליף את אחריות המשתמש לקבלת ייעוץ ע"י גורם רפואי מוסמך.